Hoe tevreden ben jij over je werk? Tevreden zijn met je werk is belangrijk. Het verhoogt de productiviteit en werknemers melden zich minder snel ziek. Om te kunnen meten of mensen tevreden zijn, zijn er verschillende theorieën ontwikkeld. Zoals de global approach en de facet approach.

Global approach: kijken naar het geheel

Werktevredenheid kunnen we zien als de allesomvattende houding ten opzichte van het werk. Dat is de global approach. Je kijkt hierbij naar het geheel. Meestal zijn mensen over het geheel bekeken tevreden over hun baan. De tevredenheid over bepaalde aspecten van het werk verschilt vaak sterk.

Facet approach: onderdelen van je werk

Bij facet approach kijk je naar verschillende aspecten die voor tevredenheid of ontevredenheid zorgen. Zoals:

  • salaris
  • promotie
  • beoordeling
  • de aard van het werk

Bijvoorbeeld: Je hebt een hele leuke baan (global approach). Maar dat je geen promotie kan maken, daar baal je van (facet approach). Dat je geen promotie kunt maken, is het facet in het werk waarover je ontevreden bent.

Wat is belangrijk voor de werktevredenheid?

Je kunt niet iedereen en iedere baan over één kam scheren. Maar er zijn een paar factoren die de werktevredenheid ten goede komen. De belangrijkste staat bovenaan:

  • Uitdagend werk. Mensen vinden het fijn als het werk uitdagend en variërend is.
  • Zeggenschap over je taken en ruimte krijgen.
  • Voldoende betaald krijgen.
  • Waardering en positieve feedback van je manager of baas.
  • Het gevoel hebben dat je van toegevoegde waarde bent.
  • Medewerking krijgen van de organisatie.

Naast deze factoren blijft het zo dat de ene persoon sneller tevreden is dan de ander.