Telefonisch afspreken met mogelijke werkgevers of recruiters

Als je carrière wilt maken is het soms handig om te spreken met bijvoorbeeld een mogelijke werkgever of recruiter van het bedrijf waar je wilt werken. Je kunt proberen om deze personen telefonisch te benaderen. Hieronder volgen enkele tips om een mogelijke werkgever of recruiter aan de lijn te krijgen en het beste uit het gesprek te halen.

1.         Introductie:      Bel op, noem de naam van degene die je heeft doorverwezen (als die er is), geef kort aan waarom je belt en vraag of het schikt (als je direct de juiste persoon aan de lijn hebt). Komt het niet uit, vraag dan wanneer je het beste terug kunt bellen. Houd je daar ook aan!

2.         Wees bedacht op ‘gatekeepers’:      Dit zijn vaak receptionistes en secretaresses, wiens taak het is om de persoon die jij wilt spreken, af te schermen. Behandel deze mensen met respect! Geef aan wie jou verwezen heeft naar deze persoon en zeg dat je afgesproken hebt dat je hem/haar zou bellen. Dat is vaak genoeg om voorbij de gatekeeper te komen. Als jouw contact niet aanwezig is, maak dan een concrete afspraak over wanneer je terugbelt. Dit kun je aandragen in een volgend telefoongesprek en zal je dan sneller voorbij de gatekeeper brengen.

3.         Doel van het gesprek:      Introduceer jezelf, noem eventueel de naam van je doorverwijzer en leg kort uit dat je je aan het oriënteren bent op de arbeidsmarkt. Het moet duidelijk zijn dat je op zoek bent naar informatie en kennis die hij/zij bezit. Wees je er bewust van dat deze persoon kan denken dat je een nieuwe baan wilt. Maak duidelijk dat je een ander doel voor ogen hebt, namelijk het inwinnen van informatie en advies. Vaak is het nuttig nogmaals te verwijzen naar de persoon die jou doorverwezen heeft en dat die persoon heeft verteld dat het contact veel kennis en ervaring heeft en dat hij/zij je misschien verder kan helpen.

4.         Maak een persoonlijke afspraak:      Probeer het telefoongesprek kort te houden en stuur aan op een persoonlijk gesprek om je vragen te stellen. Neem zelf het initiatief door met twee concrete voorstellen te komen. Kan het contact niet, houd dan je agenda bij de hand!

5.         Houd het volgende in je achterhoofd:      Besef dat iedereen het leuk vindt om over zijn of haar werk (dus eigenlijk over zichzelf) te praten en aangesproken te worden op zijn specifieke kennis en expertise. Speel hierop in. Daarnaast lijkt het misschien brutaal om ‘zomaar’ en bedrijf op te bellen. Maar beseft dat je zo juist laat zien dat je zelf het initiatief neemt. Ook neem je de recruiter of werkgever juist werk uit handen. Het is voor hen voordeliger om een vacature binnen het bedrijf te vervullen zonder actief te werven.