Heb je te maken met agressie op het werk? Weet dan dat je werkgever verplicht is jou daartegen te beschermen. Zowel tegen agressie door eigen personeel (interne agressie) als door klanten (externe agressie).

Waarom een agressiebeleid?

Een goed beleid tegen agressie op het werk voorkomt onnodig leed én ziekteverzuim. Het zorgt voor meer tevredenheid onder werknemers. En uiteindelijk voor een beter werkgeversimago. Je werkgever heeft er dus duidelijk baat bij als hij zijn beleid op orde heeft.

Dit kan jouw baas doen bij interne agressie

Interne agressie is intimidatie of geweld tussen de werknemers onderling. Dit kan een vechtpartij op de werkvloer zijn, maar ook intimidatie via de mail. De werkgever moet dit voorkomen en voor een veilige werksfeer zorgen. Dat kan op deze manieren:

  • Een beleid opstellen waarin duidelijke sancties staan bij agressief gedrag.
  • Het beleid bespreken in werkoverleggen en functioneringsgesprekken.
  • Ingrijpen bij concrete situaties.
  • Jou het vertrouwen geven dat je met je leidinggevende kunt praten.
  • Een vertrouwenspersoon aanstellen.
  • Een klachtencommissie instellen.
  • Een rapport aanleggen van meldingen van agressie, zodat hier beleid op gemaakt kan worden.

Dit kan jouw baas doen om externe agressie te beperken

Externe agressie is agressie van buitenaf. Dit komt helaas veelvuldig voor. Denk aan een overval op een bank of een winkel. Of aan agressieve klanten die naar een klantenservice bellen. Om de risico’s te beperken, moet je werkgever rekening houden met deze 5 factoren:

  • Omgeving. Een winkel in een onveilige wijk brengt meer risico’s met zich mee.
  • Organisatie. Je kunt frustratie bij klanten proberen te voorkomen door een goede service te bieden.
  • Inrichting. Het is belangrijk dat ruimtes afgesloten kunnen worden. Of dat er een alarmknop onder de balie is.
  • Medewerker. Medewerkers moeten goed voorbereid zijn op hun taak. Ze moeten klantvriendelijk zijn en om kunnen gaan met ongewenst gedrag. Soms is een cursus in omgaan met agressie noodzakelijk.
  • Klant. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van je klanten. Jongeren en mannen zijn sneller geneigd tot agressie. Risicogroepen zijn psychiatrische patiënten, mensen in een noodsituatie, verslaafden en alcoholisten.

Hulp nodig?

Is er bij jou sprake van agressie op de werkvloer? Praat erover met je werkgever of met de vertrouwenspersoon op je werk. Vind je dat lastig? Neem dan voor advies gerust contact met ons op.